De derde week - Reisverslag uit Tournus, Frankrijk van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu De derde week - Reisverslag uit Tournus, Frankrijk van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu

De derde week

Blijf op de hoogte en volg Maarten

24 Maart 2014 | Frankrijk, Tournus

Bij mijn vorige verslag was ik zover gekomen dat ik de zaterdag van week twee had beschreven. De zondag van die week was echter nog niet beschreven.

Nu is het mogelijk om deze zondag over te slaan omdat het bij de tweede week hoort, en dus achterhaald is. Maar natuurlijk is het ook een optie om de derde week gewoon wat langer te maken door deze week te voorzien van twee zondagen ;)!

Nu zijn de reisverslagen geen volledige objectieve weergave van de werkelijkheid. Alle verslagen zijn beïnvloed door mijn stemming op het moment van schrijven, maar ook door mijn verstandelijke vermogens één en ander in het geheugen op te slaan.

De zaterdag van de tweede week was een wat sombere dag. De bewolking overheerste. Zondag werd echter een prachtig zonnige dag! In de stad Tournus is maar één keer per maand een kerkdienst en die was net de vorige zondag geweest. De bedoeling was dus om naar een live uitzending te luisteren uit Nederland. Buiten was het echt zulk mooi weer dat we besloten een oudere preek te downloaden en in de zon naar de preek te luisteren.

Na de kerkdienst met zn allen wat lui gedaan in de zon en met een paar zelfs nog wat verbrand.. Toen het eten klaar was hebben we heerlijk buiten in de zon de broodjes ham/kaas/ananas gegeten met als voorgerecht een soepje. Toetje was ook weer goed gedaan: ijs met verse aardbeien en slagroom!

Zondagmiddag samen met Ellie, Louis en Gertrude een rondje door de omgeving gedaan op de brommer + motor. Was machtig mooi, wat eten en drinken meegenomen en met zn vieren bovenop een heuveltop even wat rond gekeken.

De maandag gingen Ellie en Brandina weer naar huis (helaas). Toch maar beter ook, konden we weer vol goede moed aan het werk. Met vrouwen in de buurt komt er altijd maar zo weinig van het werken! Dus ja, weer vol gas aan het werk gegaan. Heerlijk buiten in de zon koffie gedronken, gegeten en 's middags alwéér koffie gedronken. En LANG joh, helemaal relax.

Ik denk dat de dinsdag ongeveer net zo voorbijgegaan is, koffie drinken, eten, en weer koffie drinken. Allemaal int zonnetje, op je T-shirt, badend in het zweet.

De woensdag weet ik niet meer wat er is gebeurd, dat komt te dichtbij, waarschijnlijk ook weer helemaal niks...

Donderdag was de laatste dag. De laatste dag om nog prestaties neer te zetten. Omdat er natuurlijk de voorgaande weken nog helemaal niets was gedaan moesten we nu wel vol en VOL gas een de gang. Weer allemaal leuke dingen gemaakt. Twee zaagbladen van de Festool versleten op gelamineerd multiplex. Dakramen afgetimmerd, een appel gegeten, twee kozijnen geplaatst en een groot deel van de hoek van de badkamer en wc gegipst. Na het avondeten nog even een uurtje doorgegaan om de puntjes op de ï te zetten en het gereedschap in te laden.

Vrijdag was de dag dat ik zou vertrekken. 'S morgens nog snel even met de kruislijnlaser de tussenwanden voor de slaapkamers uitgezet. Toen was het echt tijd om de koffers vol te proppen en de auto vol te laden. Er moest nog een hele madam inclusief bagage mee, die wilde ook nog graag worden afgezet in Barneveld.

Op de toch richting Holland is er natuurlijk weer allerlei bijzonders voorgevallen. Het begon met vrij veel regen in Frankrijk. Toen we in de buurt van Luxemburg kwamen werd er ineens vreselijk gegild. Er was een minuscuul beest in de auto terecht gekomen. Natuurlijk was het precies in de buurt van wat los geplaatste borden, dus ik was bang dat ik er één over het hoofd had gezien en daar nu met gang op af reed!

Bleek niet het geval en gezamenlijk probeerden we het hardnekkige beest uit de auto te verwijderen. Deuren gingen per ongeluk open, ramen werden aan via alle mogelijke knoppen opengedrukt en toch wilde het verrekte beest niet uit de auto. Op een gegeven moment bijna naar de andere kant van de snelweg geslingerd, maar het is goed gekomen.

INEENS was daar een gejeuk onder mn broekspijp, bleek het verrekte beest nog steeds irritant aanwezig. Hard op mn been gemept en eindelijk was het beest dood.

Eenmaal in Luxemburg konden we mooi even een stop maken bij de KFC om een maaltijd te nuttigen, na het eten nog snel even tanken bij een voordelig tankstation, een eind van de snelweg af. Hier kostte de diesel maar €1,166, mooi voordelig dus. Kan wel elke week even heen en weer naar Luxemburg crossen!

Wat denk je: rijden we weg bij het tankstation... Weer dat vreselijke gegil! Bleek het beest helemaal niet dood te zijn, maar op de handtas van mijn passagier te zitten. Gelukkig waren we nog niet onderweg, dus kon ze even uitstappen en het beest weg schieten, met de grootste gang.

Vanaf Luxemburg konden we het weer wat zonniger bekijken: het BEEST was weg. Ook kwam de zon letterlijk tussen de wolken door schijnen. Vanaf Luxemburg naar Barneveld gecrosst zonder tussenstop, was best gelopen. De passagier in Barneveld afgezet. Omdat ik me zo goed had gedragen onderweg mocht ik even mee-eten.

Zaterdag was een dag om de zooi wat op te ruimen en de verhalen langszaamaan thuis te vertellen..

Dat is prima gelukt, we kunnen er voorlopig wel weer even tegen aan! Verhalen genoeg, en ook hele vrachten foto's!

Maarten

Klaar met de studie..! Wat doen de meesten dan? Juist; of aan het werk, of verder leren..! Die baan die komt wel, want geven die twee maanden dat ik later begin nou? Dus eerst een klein deel van de wereld beter leren kennen: Colorado - USA! De plek waar ik heen ga ligt bij de Rocky Mountains, het dorp Center. Hier zijn vooral boerderijen gelegen met daar omheen veel landbouwgrond dat alleen opbrengst heeft op de plekken waar geïrrigeerd wordt. Het werk dat ik ga doen zal vooral te maken hebben met akkerbouw; oogsten van tarwe en waarschijnlijk ook luzerne. Daarnaast hebben ze veel koeien die los lopen in de bergen. Rond de maand oktober zullen ze op transport moeten, dus ook hier is veel werk te doen.. Wat het allemaal precies gaat worden? Dat zal ik proberen bij te houden door middel van lappen tekst en (hopelijk) veel foto's!

Actief sinds 31 Aug. 2012