De vierde week - Reisverslag uit Del Norte, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu De vierde week - Reisverslag uit Del Norte, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu

De vierde week

Blijf op de hoogte en volg Maarten

09 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Del Norte

Ehm, dit is vervolg op week 1, 2 en 3...!

Enne, het duurde ff...!

De beide swatters afgemaakt zodat die weer schoon waren voor de winter. Begonnen met het uitmesten van de hokken voor de stieren. Jason op de shovel en ik op de skidsteer (bobcat). Intussen begon het te hagelen en alles, dus alles was zo wit als wat, apart gezicht toen even later de zon weer doorbrak en het weer gewoon ca 25 graden was…!

Weston kwam me halen, want Roger en Julie gingen naar de stad en ik had nog wat dingen nodig. Een riem, cowboylaarzen en een houder voor de zoveel gebruikte tang gekocht. Toen we uitgewinkeld waren, gelukkig vrij snel, gingen we naar Chilli’s om samen met Darrel en Laura, Ike, Packston (hun zoontjes) en Jason te eten.

De woensdag begon met het halen van vis bij een chauffeur die verkeerd geladen was. Hij had namelijk een pallet teveel meegekregen en moest er vanaf. Toen we weer terug waren ontbeten en de kalveren gedaan. Weston had (de alweer zoveelste) breakdown dus meegeholpen dat te fixen, het was een ketting van formaat die kats overmidden was gebroken. Met lunch hadden we gefrituurde vis… Smiddags Zac geholpen met het vullen van 13 bigbags met tritigale, een kruising van wheat en cereal rye.

Donderdag samen met Zac en Clay de rockpicker aangekoppeld aan de 7920 en een wiel vervangen van de sprinkler. Het laatste veld dat we zondag op maandagnacht hadden geharkt was maandag natgeregend en half weggewaaid, dus samen met Royer dat veld maar weer opnieuw geharkt. De lunch was erg goed, we hadden tastada’s of hoe ze het ook noemen. Ze doen chips op een bord en drukken het fijn. Daaroverheen een soort chilliconcarne, maar dan met machtig veel vlees. Daarop gaat weer een laag sla met eventueel veel kaas, en daar gaat dan weer hot sauce overheen. Jummiejummie…! Smiddags heeft Jason me leren trekkerrijden. Niet dat ik dat al niet een beetje kon, maar nu moest ik het op een echte trekker leren. De 8960 kniktrekker.. Achter de trekker zat de scraper om de stenen te laden en naar de hoop te brengen.

Vrijdag ongeveer de hele dag op die trekker gezeten, maar rond half vier ging de hydrauliekpomp kapoet. Saaf vierden we de verjaardag van Darrel, Jeanita en Mia bij de ouders van Ben (Crystal’s man).

Zaterdagochtend een truck geladen met mais uit de silo. Helaas was dat nat geworden (of geleverd) en dus aangekoekt. Weston en ik gingen in de silo om het los te schrapen met hooivorken. Het was zon veertig graden, stoffig en vochtig.. Toen Weston vroeg of ik mee ging om hout te kloven bij hem thuis zei ik natuurlijk ja. Samen met Jeanita en Maria en Weston bij La Garita’s wezen eten en een lekker hamburgertje veroverd. Savonds zodra we klaar waren met houtkloven ging Weston vis grillen. Laat in de avond was het weer tijd om te harken en ca 2u in de nacht waren we klaar.

Die zondag was eigenlijk taai… Smorgens gingen we naar Gunnison (zon twee uur rijden) en verzamelden we in een groot gebouw met vier andere kerken, waarna we na de dienst ook daar aten. Om drie uur gingen we terug naar de school naast de kerk en hingen we wat rond waarna we opnieuw aten. Na het eten moesten we in groepen bijbelversen uitbeelden. Was best leuk, maar omdat ik de engelse versie van de bijbelversen niet weet is het niet top… Gelukkig gingen we vroeg naar huis, rond half tien saaf was ik thuis.

Om half twee werd ik wakker gebeld, het was tijd om te hooien, de rest was al weg. Julie bracht me naar het veld waar ik bij Jason in de trekker stapte. Jason liet me zien hoe de balenpers werkte en wat de computer allemaal liet zien. Na ongeveer een half veld moest ik het zelf maar eens proberen. Eind van de rit was het allemaal super, maar nog niet vanzelfsprekend… Toch sprong Jason van de trekker om een andere trekker van het veld naar huis te brengen. Ik moest dus in mijn eentje naar het volgende veld, en dat ging reus. Gewoon goed opletten en alles, dats toch niet vreselijk moeilijk?

Rond half elf smorgens waren we klaar met die laatste 3 en half veld en had ik er dus maar liefst 150 bunder op zitten met de 8400 met pers. De oliepomp van de 8960 was verrot en de rest van de dag werd gevuld met het vervangen van dat onding.

  • 17 Oktober 2012 - 21:38

    Teunievanreenen:

    Hoi,
    Snap nie hoe je al die mensen [en dus ook namen]uit elkaar houd.
    Maak maar veelfoto's voor hier.
    sjaloom.

  • 17 Oktober 2012 - 21:38

    Teunievanreenen:

    Hoi,
    Snap nie hoe je al die mensen [en dus ook namen]uit elkaar houd.
    Maak maar veelfoto's voor hier.
    sjaloom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Klaar met de studie..! Wat doen de meesten dan? Juist; of aan het werk, of verder leren..! Die baan die komt wel, want geven die twee maanden dat ik later begin nou? Dus eerst een klein deel van de wereld beter leren kennen: Colorado - USA! De plek waar ik heen ga ligt bij de Rocky Mountains, het dorp Center. Hier zijn vooral boerderijen gelegen met daar omheen veel landbouwgrond dat alleen opbrengst heeft op de plekken waar geïrrigeerd wordt. Het werk dat ik ga doen zal vooral te maken hebben met akkerbouw; oogsten van tarwe en waarschijnlijk ook luzerne. Daarnaast hebben ze veel koeien die los lopen in de bergen. Rond de maand oktober zullen ze op transport moeten, dus ook hier is veel werk te doen.. Wat het allemaal precies gaat worden? Dat zal ik proberen bij te houden door middel van lappen tekst en (hopelijk) veel foto's!

Actief sinds 31 Aug. 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 8824

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 27 November 2014

Midweekje weg

03 Maart 2014 - 15 Maart 2014

Afbouw á la France

04 September 2012 - 23 Oktober 2012

Center - Colorado - USA

Landen bezocht: