De zesde week - Reisverslag uit Del Norte, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu De zesde week - Reisverslag uit Del Norte, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu

De zesde week

Blijf op de hoogte en volg Maarten

15 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Del Norte

Hier komt dan het beloofde vervolg op de eerste vijf weken. Misschien goed om te weten, maar ik ben nu dus al weer terug in Nederland, maar het leek me goed om het verhaal compleet te maken...

Dinsdag de zesde week: De maandag had Myron Koehn gebeld om aan te geven dat hij het leuk zou vinden als ik een dagje met hem op de vrachtwagen mee zou rijden. Hij zei dat hij een mooie tocht in de bergen moest maken en dat hij ook weer op tijd thuis zou zijn.

Half 7 moest ik daar wezen, dus had ik de wekker op iets voor zessen gezet. Helaas was ik doorgeslapen, en dus niet op tijd wakker! Julie riep me kwart over zes, dus ik vloog naar beneden, werkte wat naar binnen en sprong in de Chevrolet Suburban richting het huis van Myron. Vijf minuten over half 7 kwam ik daar aan, dus mooi op tijd, want kwart voor 7 was hij van plan te gaan rijden.

Over de 285 richting het zuiden gereden en in Monte Vista de 160 op gedraaid richting het oosten, richting Walsenburg. Daar de 25 op gedraaid richting het noorden, Colorado City en na ongeveer 20 mijl terug gedraaid richting het westen. Toen we na weer ongeveer 20 mijl de bergen bereikten zijn we van de verharde weg afgegaan, de bergen/bossen in, waar we nog zo ongeveer 10-20 mijl over ruw terrein/ paden richting bestemming reden.

Toen we daar aankwamen was er helemaal niemand te bekennen! Er was wel een forse stapel met boomstammen (Myron haalt hout uit de bergen met een bomentrailer). Na even wachten en claxoneren kwam er een pickup met de man die de trailer zou laden. Het eerst wat hij deed nadat hij de 'kraan' achterop de vrachtwagen had gestart, was het oppikken van de 'trailer', die hadden ze dus gewoon los op de vrachtwagen geladen! Wat een systeem, want zo heb je alleen de lengte van de truck, en geen last van lengte van de oplegger. Enne, dat aankoppelen van de trailer aan de vrachtwagen is alleen om de schotel van de trailer te laten sturen, apart systeem, maar uiteindelijk zijn de boomstammen degenen die de trailer trekken, en is de schoten stuurbaar met een draaicirkel die binnen de draaicirkel van de truck blijft!

Via een andere route naar Monte Vista gereden omdat de truck te zwaar was voor de Highway, via Salida (noordelijk). De hele rit naar het zuiden richting Monte Vista gemaakt. Toen we daar aankwamen hebben we gewogen en zijn we gelost door een shovel met een speciale bek voor boomstammen bij de houtzagerij.

Zo rond vijf uur weer terug op Stone Ridge Farms en nog wat hekken gelast. Rond 6/7 uur gestopt en naar binnen gegaan.

Woensdagochtend weer verder gegaan met het lassen van de hekken, met lunch/dinner hebben we lasagne gegeten...; Julie wist dat het één van mijn favorieten was en zij probeert altijd mensen hun favoriete voedsel te serveren :). Na het eten op de 8960 gestapt om het land te gaan 'discen'. Op elke trekker zit een 'two-way radio' of 'two-way', alleen op de 8960 niet, dus hier had ik een draagbare portofoon bij me. Via deze portofoon had ik de jongens in de werkplaats geroepen omdat er vlak bij me een Coyote liep. Klein poosje later kwam er iemand op een quad aanjagen en die vloog richting de trekker en ja hoor, hij had de coyote gevonden. Hij had alleen geen geweer bij zich blijkbaar, want hij bleef maar achter dat beest aan vliegen! Zoals ik daar in de trekker zat was het een machtig comisch gezicht.. Alle kanten op, naar links naar rechts, het volgende land in, op een gegeven moment kon ik alleen nog maar de lichtjes volgen maar het vloog echt alle kanten uit! Om ongeveer 10 uur op de helft, dus gestopt om de volgende dag verder te gaan.

Donderdagochtend de dikke kniktrek weer aangeslingerd en het maar mooi even laten roken (alstie koud is komt dr een bult witte rook uit :)!). Alleen een paar smeerpunten op de 'disc' waren niet goed, dus die eerst vervangen en een uur later pas aan de gang op het land. Na een paar uur verscheen Zach op het land met de 'culterpacker' om de grove kluiten fijn te krijgen en om de stenen naar beneden te drukken. Toen ik klaar was, was Weston bezig met het opzetten van de zaaimachine en hielp ik hem met het vullen van 4 bigbags met rogge, voor het inzaaien van het veld dat ik had ge-egd.

Savonds naar de school gegaan, waar de jeugd een ballgame had georganiseerd. Was heel gezellig, alleen had ik geen zin om te spelen, dus stond ik maar gewoon wat langs de kant te kijken en leuk te wezen ;)...

Vrijdagochtend hadden we gepland om mais uit de silo te halen, maar toen alles zo'n beetje klaarstond, begon het te regenen! Wat rondgescharreld en vanalles gedaan tot het middageten. Tijdens het eten werd besloten dat we eigenlijk niet veel te doen hadden, en dat Zack dus best richting Monte Vista kon om wat zaken af te handelen. Ik had ooit aangegeven dat ik nog een keer naar de kapper moest, dus zei Zack dat ik wel met hem mee kon! Richting Monte Vista gegaan, waar Zack eerst naar de bank moest om een nieuwe pas aan te vragen. Daarna nam hij mij naar de kapper, maar de eerste kapper was te druk, dus toen maar naar een andere gezocht. Na de kapper naar 'Cowboy up', een winkel met allerlei hoeden, laarzen en 'western' kleding. Ook nog naar de COOP Country Supply geweest, te vergelijken met de Welkoop in Nederland.

Zaterdagochtend was het plan om naar Texas te gaan om Emory Ensz te bezoeken, dus mijn kleine koffer ingepakt met wat ik dacht dat nodig was... Alleen precies toen we zouden gaan werden we gebeld dat we niet moesten komen, want Wesley zou de dag erop gaan, dus was het onzin om die dag uren te rijden. Omdat Roger toch al vrij had gevraagd zijn we maar naar een huis in aanbouw gegaan. James was bezig met vrij speciale dingen in zijn huis, het maken van gebogen houten gelamineerde liggers en traptreden uit massief hout en dergelijke. Hij had ook zijn eigen houtzagerij! Een simpele houtzaag waar je een complete boomstam op kunt leggen en die zowel horizontaal als verticaal kan zagen. In zijn garage had hij de betonvloer 'gestaind', het een bepaalde kleur gegeven. Hij had hier een boek over toen ik erover vroeg, dus ik sloeg de naam van het boek op in mijn telefoon. Na een poosje gingen we naar huis en kwam James ineens met dat boek naar buiten en gaf het aan mij; als een aandenken! Heel interessant, met veel opties voor in de toekomst..

Na het middageten nam Weston me mee naar de bergen om te Jeepen! Met zijn Jeep naar de bergen gereden om onmogelijke bergbeklimmingen te doen met de Jeep.

Omdat ik nog steeds geen goede cowboyhoed gevonden had, besloten ze om savonds richting Salida te gaan waar een grote winkel was, 'Murdocks'. Weston hoorde dat en ging graag mee. Toen we terug kwamen van het Jeepen, zijn we gelijk op weg gegaan, Weston en Jeanita en hun Maria gingen mee, Roger en Julie en hun zoon Jason gingen ook mee. Was erg gezellig, kostte een uur om in Salida te komen. Toen we daar uiteindelijk waren hadden we een mooie hoed gevonden en was het dus een geslaagde avond voor mij! Het was zo ongeveer 8 uur saaf toen we op zoek gingen naar een goede pizzatent. Na het eten weer richting huis en het was alweer laat genoeg om het fijne bedje op te zoeken.

Zondagochtend om 5 uur stond ik alweer klaar... Wesley Ensz kwam me oppikken en we gingen op weg naar Texline - Texas. Wesley&Anna, Joel, Derek, Ann, en de jongste dochter gingen ook mee. Bethany was richting Haïti gegaan in de eerste week dat ik in Colorado aankwam, dus die was er deze keer niet bij ;). Rond 11 uur in Texline aangekomen en gestopt in het huis van Emory en Juanita. Hier kwamen Karl's, Jerry's en Wesley's allemaal bij elkaar en alle oudere kleinkinderen gingen met zijn allen naar het huis van Richard, de andere broer. Hier hebben we hamburgers gegeten en na een poos wachten gingen we met zijn allen naar het ziekenhuis om Emory te ontmoeten. Emory was amper in staat om te praten, dat was erg om te zien, helemaal voor de kleinkinderen. Toch was hij nog steeds hetzelfde als altijd, heel erg belangstellend en heel erg persoonlijk. Hij vroeg aan ieder kleinkind wat ze allemaal hadden gedaan vandaag en hij luisterde naar alle verhalen. Hij zei tegen Derek dat het maar goed was dat Wesley en niet de jongens het hek van de koeien had open gelaten!

Savonds uitgenodigd voor supper bij Donovan Nikkels, die we drie jaar eerder hadden ontmoet bij een dagje uit naar de trein in Durango. Dustin die even oud is als ik, was inmiddels getrouwd. Daarna op weg gegaan naar Kansas voor een weekje logeren bij Jerry's, die in Maart dit jaar nog in Holland is geweest.

Maandag zijn we smorgens naar de school daar in Kansas geweest, ze zongen wat en iemand hield een praatje. Nadat we daar vandaan kwamen zijn we bij verschillende mensen gestopt. Bij één omdat er vreselijk veel zwarte rook vandaan kwam.. Uiteindelijk bleek dat ze gewoon een vuur hadden gestookt met wat rotzooi erin en hooibalen! Ook zijn we naar Nichols Shop gegaan om korven af te geven die achter de 'striptiller' horen, deze werden wat aangepast door de gasten van dat bedrijf.

Toen we weer thuis waren zijn we aan het werk gegaan met de 'striptiller'. Een soort kruising tussen een cultivator en een diepwoeler, maar dan toch nog weer anders...

Al met al een goeie drukke volle week, maar niets anders dan goede herinneringen!

Miss vanaaf, miss morgen en anders duurt het wat langer; het verslag van de week in Kansas en de laatste dagen in Colorado!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Klaar met de studie..! Wat doen de meesten dan? Juist; of aan het werk, of verder leren..! Die baan die komt wel, want geven die twee maanden dat ik later begin nou? Dus eerst een klein deel van de wereld beter leren kennen: Colorado - USA! De plek waar ik heen ga ligt bij de Rocky Mountains, het dorp Center. Hier zijn vooral boerderijen gelegen met daar omheen veel landbouwgrond dat alleen opbrengst heeft op de plekken waar geïrrigeerd wordt. Het werk dat ik ga doen zal vooral te maken hebben met akkerbouw; oogsten van tarwe en waarschijnlijk ook luzerne. Daarnaast hebben ze veel koeien die los lopen in de bergen. Rond de maand oktober zullen ze op transport moeten, dus ook hier is veel werk te doen.. Wat het allemaal precies gaat worden? Dat zal ik proberen bij te houden door middel van lappen tekst en (hopelijk) veel foto's!

Actief sinds 31 Aug. 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 8832

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 27 November 2014

Midweekje weg

03 Maart 2014 - 15 Maart 2014

Afbouw á la France

04 September 2012 - 23 Oktober 2012

Center - Colorado - USA

Landen bezocht: