De zevende week - Reisverslag uit Sublette, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu De zevende week - Reisverslag uit Sublette, Verenigde Staten van Maarten Reenen - WaarBenJij.nu

De zevende week

Blijf op de hoogte en volg Maarten

19 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Sublette

Nog steeds in Kansas, maar de zevende week was gekomen..

Wesley Ensz had mij verteld dat het absoluut interessant zou zijn om een keer een feedlot te zien, dus had ik Jerry gevraagd of hij mij een keer mee kon nemen naar één van die feedlots. Dat wilde hij graag doen, en dinsdag gingen we op pad...

Die ochtend hebben we 2 feedlots bezocht die allebei zo'n 60.000 stuks vleesvee hadden! Enorme grote hokken, honderden meters lang, afgescheiden door stalen buizen en hekken. Eén grote mengvoederfabriek staat daar maar een beetje voer te mixen, de vrachtwagens rijden af en aan. Ze hoeven niet eens zelf te laden of te mixen, het voer wordt door shovels in 2 enorme mixers gelepeld, waarna het via lopende banden in wachtende voertrucks wordt gestort. En de maiskuul is niet zo ff standaard, maar groot genoeg voor een vrachtwagen met trailer om te draaien..

Na de feedlots hebben we wat verschillende velden bekeken, waar vreemde gewassen groeien, zoals Milo en katoen. Ook hebben ze me laten zien waar ze het land hebben bewerkt voor het zaaien. Dat was erg vreemd, ze bewerken namelijk maar 7 inch per 30 inch! Met behulp van GPS maken ze rechte banen, de GPS gegevens geven ze door aan de boer, die vervolgens op exact dezelfde plek zijn zaaimachine laat zaaien. Zo wordt maar een klein gedeelte van het land bewerkt en is de kapaciteit dus veel groter! Doordat op de rest van de grond de oude gewassen blijven staan, houdt de grond het vocht beter vast, en waait het zand niet weg.

Woensdagochtend maakten we 3 quads klaar om in de zandduinen te gaan rijden. We vertrokken met de pickup en trailer naar Dodge City waar een koeien en kalverveiling was. Hier stopten we en bezochten we de veiling van kalveren, de veilingmeester noemde alle geboden bedragen, maar zo snel dat het gewoon als één langerekte monotone woordenstroom klonk. Uiteindelijk gingen we weer verder en kwamen we na een paar uur aan in de Beaver Dunes, Oklahoma. Daar hebben we de hele dag in het zand rondgejaagd, over paden en door de struiken, heuvel op en heuvel af... Twee keer die quad op de zijkant gelegd, eerste keer lag k dr bijna onder, tweede keer stonden mijn eerste voetstappen zon 3 meter verderop! Daar wordt je wel iets rustiger van...!

Donderdag zijn we weer verder gegaan met het werken aan de striptiller (zie maandagochtend week zes). We hebben de korven achterop de machine geplaatst. Aan het eind van de dag hebben we de trap, die aan de achterkant van de kunstmestwagen zat, verplaatst naar de voorkant.

De laatste bouten en moeren en aanpassingen hebben we vrijdag gedaan, waarna de combinatie rijklaar was, en dus ook klaar om de velden zaaiklaar te maken!

Met het middageten waren we weer in huis en gingen we ons klaar maken om terug te gaan naar Center, Colorado. Abe en Zehn brachten me weg en rond 7 uur / half 8 waren we in Center, de vriendengroep was verzameld in de school om te volleyballen, dus nadat we in Alamosa bij Taco Bell hadden gegeten, reden we gelijk door naar de school. Daar hebben we heel gezellig wat gevolleybald en gewoon lekker rondgehangen.

Zaterdagochtend had ik met Darel afgesproken. Hij kwam me ophalen en we maakten alles klaar voor een dagje houthakken. Bij Dave Taves lagen boomstammen klaar om in mootjes gezaagd te worden. De backo (een trekker met voorlader en graafarm achter) van zijn werk stond in de buurt, dus besloten we om met de arm achterop de trekker de stammen te grijpen, waarna we deze stam op werkhoogte konden houden om te zagen. Dit werkte goed en rond half drie waren we klaar met zagen en was de kar volgeladen.

Weer (zoals al op meerdere zaterdagen was gebeurd) gingen we naar La Garita om hamburgers te eten. En alwéér had Maarten eigenlijk teveel gegeten.. Toen we bij het huis van Darel aankwamen pakten we de bijlen en klieven we het hout in stukken, dat ging reus, zwaar werk, maar op een gegeven moment had ik de slag te pakken en dan wordt het dus pas leuk!

'S avonds had Julie een supper georganiseerd voor de hele familie: Roger & Julie, Weston & Jeanita en Maria, Crystel & Ben en Aron, Ty en Mia, Darel & Laura en Ike en Packston, Jason was er, maar Abi was in Fort Collins in de campus, wat te ver weg is om zo even een avond langs te komen. Was erg gezellig, en heel erg leuk dat ze dat speciaal voor mij hadden georganiseerd.

Zondag waren we smorgens weer in de kerk, smiddags uitgenodigd voor een dinner in de school. Was alweer erg gezellig, de mensen in de kerk en later in de school wensten me een goede reis en zeiden dat ze erg blij waren dat ik bij hun was geweest. Savonds weer met de jongeren bij een bejaardentehuis wezen zingen, waarna we bij Mark wat hebben gegeten. Mark is de vader van Clay en Grant, twee jongens waar ik veel mee opgetrokken ben. Ik kon vooral erg goed met Clay, waar ik dan ook veel mee heb samengewerkt op Stone Ridge Farms LLC.

Maandagochtend met Julie naar Nancys shop geweest om cadeaus te kopen voor al mijn lieve broers en zusjes :)! Was ook weer goed verlopen, leuke kado's gekocht! Tenminste dat hoop ik maar..

Smiddags nadat de koffers gepakt waren op weg gegaan naar Denver. Afscheid genomen van Roger & Julie en de jongens waar ik zeven weken mee heb samengewerkt. Was toch eigenlijk niks, dat afscheid nemen, het liet me bijna belóven om volgend jaar terug te komen.

Nouja, als het even kan dan wil ik dat ook zeker doen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Klaar met de studie..! Wat doen de meesten dan? Juist; of aan het werk, of verder leren..! Die baan die komt wel, want geven die twee maanden dat ik later begin nou? Dus eerst een klein deel van de wereld beter leren kennen: Colorado - USA! De plek waar ik heen ga ligt bij de Rocky Mountains, het dorp Center. Hier zijn vooral boerderijen gelegen met daar omheen veel landbouwgrond dat alleen opbrengst heeft op de plekken waar geïrrigeerd wordt. Het werk dat ik ga doen zal vooral te maken hebben met akkerbouw; oogsten van tarwe en waarschijnlijk ook luzerne. Daarnaast hebben ze veel koeien die los lopen in de bergen. Rond de maand oktober zullen ze op transport moeten, dus ook hier is veel werk te doen.. Wat het allemaal precies gaat worden? Dat zal ik proberen bij te houden door middel van lappen tekst en (hopelijk) veel foto's!

Actief sinds 31 Aug. 2012
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 8836

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 27 November 2014

Midweekje weg

03 Maart 2014 - 15 Maart 2014

Afbouw á la France

04 September 2012 - 23 Oktober 2012

Center - Colorado - USA

Landen bezocht: